Suverani
și supuși
Pentru că erau stăpâni ai pământurilor,suveranii din
Orientul antic aveau putere absolută.Acest mod de exercitare a puterii
poarta numele de despotism oriental.
Atribuțiile suveranului
erau:
§ Era
în fruntea statului
§ Comandant
al armatei
§ Atributii
religioase
Cultul
regal-era cinstit regele
ca un adevărat zeu, puterea acestuia era considerată de origine divină
După moarte monarhii erau depuși în morminte monumentale-temple,apoi
piramide egiptene.
Cea
mai mare piramidă aparține faraonului Keops (Hufu -sec.XXVI î.Hr.), este una
din Cele 7 minuni ale lumii antice;apoi 2 mai mici Kefren(Halfa) și Mikerinos(Menkaura).
Piramidele egiptene.cea din mijloc ,cea mai mare aparține lui Keops,apoi cele 2 mai mici aparțin lui Mikerinos și Kefren |
Ceilalți locuitori ai statului(nobili,oameni de
rând,sclavi) erau considerați supuși
ai monarhului, trebuiau sa îndeplinească orice dorință a acestuia.
Cele mai puternice mișcări
sociale, la care s-au asociat și sclavii, au fost răscoalele din Egipt și
China, datorită situației grele și datorită dărilor la care au fost supuși.
Aceste mișcări au fost înăbușite cu mare greutate.
Cadavrele
faraonilor, îmbălsămate printr-o tehnică specială în fâșii de pânză,erau
transformate în mumii.
PROIECT DIDACTIC
Åžcoala: Liceul Teoretic Special Iris
Profesor: Oprescu-Negoițescu Maria
Data: 25.11.2014
Clasa: 5 A
Aria curriculară:Om si Societate
Disciplina:Istorie
Unitatea de învăţare: Orientul Antic
Lecţia: Suverani și supuși
Tipul lecţiei : Mixtă
Timp: 45 min
Competențe generale:
1. Utilizarea
eficientă a comunicării şi a limbajului de specialitate.
.
3.
Aplicarea principiilor şi a metodelor adecvate în abordarea surselor istorice.
Competențe specifice:
1. 1. Utilizarea
termenilor specifici cronologiei, Preistoriei şi epocii antice, în diferite
situaţii decomunicare scrisă sau orală
3.1.
Identificarea ÅŸi clasificarea surselor istorice
Obiective operaționale:
O1. Să explice termenul de despotism oriental
O2. Să precizeze categoriile de supuși
O3 . Să identifice cauzele mișcărilor sociale.
Metode
şi procedee didactice: Conversația,
Explicația, Power Point.
Mijloace de învăţământ: Video Proiector, Laptop, Manual, Fișe,Harta.
Bibliografie:
1.„Istoria culturii È™i civilizaÈ›iei”-Ovidiu Drîmba,Ed.ȘtiinÈ›ifică
și Enciclopedică, București, 1984
2.„Istoria Orientului Antic”-V.I.Avdiev ,Ed.de
Stat,București, 1951
Etapele lecţiei
|
Timp
|
Ob. op.
|
Conţinutul lecţiei
|
Strategia didactică
|
Observaţii
|
||||
Metode
|
Mijloace
|
Forme de organizare
|
|||||||
C
|
G
|
I
|
|||||||
Moment organizatoric
|
2 min
|
·
Pregătirea mijloacelor de învăţământ
|
Conversația
|
Catalog, fișe
|
D
|
||||
Reactualizarea cunoştinţelor anterioare
|
7 min
|
Mari
regate și imperii
|
Conversația,
Explicația
|
Fisă
de lucru 1
|
D
|
||||
Anunţarea lecţiei noi
|
2 min
|
Suverani și supuși
|
Conversația
|
Tablă,
cariocă
|
X
|
||||
Predarea noului conținut
|
23min
|
O1
O2
|
Pentru că erau
stăpâni ai pământurilor,suveranii din Orientul antic aveau putere
absolută.Acest mod de exercitare a puterii poarta numele de despotism oriental.
Atribuțiile suveranului
erau:
§ Era
în fruntea statului
§ Comandant
al armatei
§ Atributii
religioase
Cultul regal-era cinstit regele ca un adevărat zeu, puterea
acestuia era considerată de origine divină
După moarte monarhii erau depuși în morminte
monumentale-temple,apoi piramide egiptene.
Cea mai mare piramidă aparține faraonului Keops (Hufu -sec.XXVI î.Hr.),
este una din Cele 7 minuni ale lumii antice;apoi 2 mai mici Kefren(Halfa) și Mikerinos(Menkaura).
Ceilalți locuitori ai statului(nobili,oameni de
rând,sclavi) erau considerați supuși
ai monarhului, trebuiau sa îndeplinească orice dorință a acestuia.
Cele mai puternice mișcări
sociale, la care s-au asociat și sclavii, au fost răscoalele din Egipt și
China, datorită situației grele și datorită dărilor la care au fost supuși.
Aceste mișcări au fost înăbușite cu mare greutate.
|
Power Point
Explicația
|
Video proiector
FilmuleÈ›
Harta
|
D
|
|||
Obținerea performanțelor
și asigurarea feedback-ului
|
8 min
|
O3
|
Conversația
|
Fișa 2
|
D
|
||||
ÃŽncheierea
activității
|
3 min
|
Aprecieri individuale
|
Conversația
|
x
|
PROIECT DIDACTIC
Åžcoala: Liceul Teoretic Special Iris
Profesor: Oprescu-Negoițescu Maria
Data:28.11.2014
Clasa: VI A
Aria curriculară:Om si Societate
Disciplina:Istorie
Unitatea de învăţare: Biserica în Evul Mediu
Lecţia: Marea schismă a bisericii creștine
Tipul lecţiei :
Mixtă
Timp: 45 min
Competențe generale:
1.Utilizarea vocabularului și a
informației în comunicarea scrisă sau orală
3. Aplicarea principiilor ÅŸi a
metodelor adecvate în abordarea surselor istorice
Competențe specifice:
1.1. Utilizarea
termenilor istorici specifici Evului Mediu în diferite situaţii de comunicare
scrisă sau orală
3.1. Localizarea
în timp şi în spaţiu a faptelor istorice din Evul Mediu, pe baza surselor
istorice
3.3. Compararea
informaţiilor din surse istorice referitoare la un aspect al civilizaţiilor
medievale, în vederea stabilirii unor asemănări şi a unor deosebiri
Obiective operaționale:
O1. Să identifice cauzele apariției
Marei Schisme
O2. Să precizeze ordinele
călugărești
O3 . Să explice termenul de erezie
Metode şi procedee didactice: Conversația,
Explicația, Power Point,Expunerea,Învățarea prin descoperire,Ciorchinele
Mijloace de învăţământ: Video Proiector, Laptop, Manual, Fișe,Hartă.
Bibliografie:
1.
|
GUILAINE Jean
|
-Istoria universală
|
2.Drîmba Ovidiu-Istoria
culturii și civilizației
3.Lancon Bertrand-Constantin cel Mare
Etapele lecţiei
|
Timp
|
Ob. op.
|
Conţinutul lecţiei
|
Strategia didactică
|
Observaţii
|
||||
Metode
|
Mijloace
|
Forme de organizare
|
|||||||
C
|
G
|
I
|
|||||||
Moment organizatoric
|
2 min
|
·
Pregătirea mijloacelor de învăţământ
|
Conversația
|
Catalog, fișa
|
D
|
||||
Reactualizarea cunoştinţelor anterioare
|
7 min
|
Societatea
orientală
în Evul Mediu
|
Conversația,
Explicația
|
Fisă
de lucru 1
|
D
|
||||
Anunţarea lecţiei noi
|
2 min
|
Marea schismă a bisericii
creștine
|
Conversația
|
Tablă,
cariocă
|
X
|
||||
Predarea noului conținut
|
23min
|
O1
O
2
O3
|
-
Schismă=sciziune
în interiorul unei Biserici; refuzul
de a se supune unei conduceri oficiale
-
Cauze
-
1.Politice
-
Destrămarea
Imperiului Roman în 395. Biserica a urmat şi ea calea separării.
•
IMPERIUL ROMAN DE APUS (capitala la Roma; stat de limbă latină)
•
Biserica din apus –condusă de episcopul Romei-Papa
•
IMPERIUL ROMAN DE RĂSĂRIT (capitala la Constantinopol; stat de limbă greacă
•
Biserica din răsărit-condusă de Patriarhul Constantinopolului
2.Religioase:
•
Biserica Romei,
condusă de Papă, era independentă şi s-a transformat într-o mare putere
spirituală, economică şi politică.
•
Biserica creştină
din răsărit, condusă de Patriarh, se afla sub autoritatea împăratului
Bizanţului.
•
Cauza principală a divergenţelor dintre cele două
biserici o reprezintă pretenţia fiecăreia la supremaţia universală
•
Consecințe
ÃŽn anul 1054 s-a realizat
separarea religioasă a Europei creştine:
Ã’ apusul – catolic condus de Papa-Leon al IX-lea-sediul
la Roma(Vatican)-
Ã’ răsăritul – ortodox condus de Patriarh-Mihail I
sediul la Constantinopol
Ò Deținătorii de funcții înalte în ierarhia Bisericii
făceau parte din clasa nobililor(papii,episcopii)
Ei duceau o viață de petreceri și lux
Ò Numirea în funcțiile ecleziastice se făceau prin cumpărarea
funcțiilor-simonie
Din aceste cauze au avut loc mișcări de reformă ce urmărea
reașezarea fundamentelor credinței și simplitatea vieții prelaților
S-au înfiițat ordinele călugărești: cistercian, dominican,franciscan-promovau
o viața bazată pe pietate(credință în Dumnezeu), supunere și sărăcie
Nemulțumirea
omenilor săraci față de abuzurile și modul de viață al prelaților, ca și
convingerea lor că pot găsi simplitatea primilor creștini au dus la apariția
unor credințe care se abăteau de la conținutul oficial al dogmei creștine-erezii
|
Power Point
ExplicaÈ› ia
Învățarea prin
descoperire
|
Video proiector
Manual
Harta
Manual
|
D
|
|||
Obținerea
performanțelor și asigurarea feedback-ului
|
8 min
|
Ciorchinele
|
Tabla
|
D
|
|||||
ÃŽncheierea
activității
|
3 min
|
Aprecieri individuale
|
Conversația
|
x
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu